כשכולם מסביב מתכננים את החופשה השנתית ונושא השיחה הלוהט הוא הדיל הכי שווה, זה הזמן שבו צצים ועולים ההבדלים בין טיפוסי העצמאים השונים. אלה שצמודים לעסק, שאין מצב שהם ייצאו לחופשה, אפילו לא ליומיים-שלושה. הם לא יסגרו את העסק והם גם לא יסמכו על אף אחד שיחליף אותם. אלה שחוגגים את העצמאות שלהם בכל הזדמנות, במיוחד בכל מה שקשור ליציאה לחופשות מבלי לבקש אישור מהבוס, מבלי להתמודד עם סירוב של הבוס ובלי המבטים החמוצים של הקולגות.
ויש גם את העצמאים שאוהבים חופשות, לוקחים את המשפחה בכיף ליער השחור (גם קמפינג בכנרת בהחלט אפשרי). אלא ש... הם לא מפסיקים לעבוד תוך כדי. באמצע השייט באגם ציורי הם יענו לטלפון מהמשרד. הם עוצרים בצד הדרך כדי לענות למייל דחוף, ומנהלים משא ומתן סלולרי עיקש שנמשך מתחילת התור האדיר לרכבת הרים ועד הכניסה לקרונית.
הכינו מענה אוטומטי למייל ולטלפון שמעדכן שאתם בחופשה. רוב האנשים יקבלו זאת בהבנה
כמו בכל תחום אחר, מילת הקסם היא איזון. זה בטח לא פשוט כשאתם זה העסק, כשלפעמים המצב שברירי גם כך וכשכל יום בעסק מזמן לכם אתגרים חדשים. אבל זה בהחלט אפשרי, חיוני ומועיל לכם ולמשפחה.
אז איך יוצאים לחופש?
אם אתם מהעצמאים שמתקשים לצאת לחופשה (אמיתית), הנה כמה עצות שיכולות לעזור לכם:
1. הרבה פעמים זה רק בראש שלנו שאנחנו לא יכולים, כשבפועל הלקוחות והעובדים מפרגנים לנו יותר ממה שאנחנו מפרגנים לעצמנו. הצעד הראשון הוא ההכרה שמגיע לנו לצאת לחופש ושמותר לנו להתנתק מהעבודה.
2. בכל זאת קשה לכם? תתחילו בהדרגה. קחו יום חופש אחד. אחר כך יומיים. בסוף גם אתם תהיו מסוגלים להתנתק לשבוע.
קראו עוד במגזין:
- עשה והצלח: איך לטפס לפסגה באמצעות עשייה נכונה?
- האם יישאר לנו מספיק כסף בפנסיה? (וידיאו)
- קופת גמל להשקעה - אפיק החיסכון החדש שלכם
3. אם אתם מעסיקים עובדים, עדכנו אותם מראש. יתכן מאוד שתופתעו מהנכונות שלהם להגדיל ראש ולקחת אחריות כשלא תהיו. האצילו סמכויות וחלקו את תחומי האחריות באופן ברור. תסמכו עליהם באמת. אין סיבה שלא לסמוך על עובדים שאתם מרוצים מהם בשגרה. פשוט תשחררו.
4. הבהירו מראש לעובדים באלו מקרים ליצור אתכם קשר, באיזו דרך (טלפונית, במייל, בוואטסאפ) ובאיזו תדירות. מה דחוף ומה לא, באלו מקרים הם יכולים לקבל החלטות לבד, והאם יש גורם מקצועי אחר שיוכלו להתייעץ אתו (כמו קולגה שאתם סומכים עליו). תתאמו עם העובדים זמן קבוע לעדכונים – למשל מדי יום בבוקר או אחר הצהריים, בהתאם לאופי העסק. ואם אפשר – עדיף בלי עדכונים שוטפים, אלא רק במקרים דחופים.
5. הכינו מענה אוטומטי למייל ולטלפון שמעדכן שאתם בחופשה. רוב האנשים יקבלו זאת בהבנה. אתם ממש חייבים, או שהעסק באמת מחייב זמינות גבוהה? החליטו מראש על זמן מוגבל ביום (למשל חצי שעה בבוקר ו/או חצי שעה בערב) שבו תענו למיילים ולטלפונים שמחייבים התייחסות. מעבר לכך אל תענו לטלפונים ולמיילים באופן שוטף בזמן החופשה.
6. עדכנו לפני היציאה את הלקוחות המרכזיים ואת הגורמים שנמצאים אתכם בקשר רציף כמו רואה חשבון, עורך דין, ספקים ופקיד הבנק.
7. כדי להימנע ככל האפשר מתקלות ואי נעימויות שיבאסו לכם את החופשה, השתדלו לפני הנסיעה לסגור קצוות פתוחים. נטרלו בעיות שעלולות להתלקח וגם תדאגו ליתרה גדולה דיה בחשבון הבנק של העסק.
8. כחלק מההתנתקות, גם אם אתם אלה שמעדכנים בשגרה את דף הפייסבוק העסקי שלכם, השתדלו לא להישאר צמודים לדף במהלך החופשה. הכינו פוסטים מראש ותזמנו את ההעלאה שלהם. אם אתם מעסיקים עובדים, בקשו מאחד מהם לעקוב אחרי ההודעות שמתקבלות בדף ולהגיב להן. אפשר גם להפעיל מענה אוטומטי להודעות.
אז אם גם אתם מבעלי העסקים שמרגישים כבולים לעסק ושלא נוהגים לצאת לחופשה, הגיע הזמן לנסות לשנות תפיסה. לפחות תנסו. המשפחה שלכם בטח תודה לכם על כך. והאמת שגם אתם תרוויחו בגדול.
מעוניינים בטיפים לניהול נכון של העסק?
הירשמו לאתר וקבלו מאמרים נוספים ישירות למייל.
האם חופשה היא הוצאה מוכרת לעצמאי
החופשה הכי טובה זה בספטמבר. יאללה צאו לחופש
אתם רציניים? אני ממש לא מצליחה לצאת מהעסק לתקופה של מעל יום או יומיים. איך אתם עושים את זה?
גם לעצמאיות מגיע חופש. תתנתקו לגמרי מהעסק, זה יעשה לכם רק טוב!